Reklama
 
Blog | Filip Vojtášek

Před 65 lety řádili v Čechách hloubkaři

Přesně před 65 lety - 28. prosince 1944 - zažili obyvatelé Čech poprvé ve větším rozsahu útoky spojeneckých stíhacích letadel (pro něž se vžilo označení hloubkaři nebo kotláři) proti železniční dopravě.

Válka tehdy zuřila déle než pět let. Na časté přelety amerických bombardérů směřujících přes naše území na cíle v Německu a Polsku (v českých zemích byla postižena jen některá města, kde se nacházel strategicky důležitý průmysl – např. Plzeň, Most, Brno aj.) a vzdušné souboje si lidé už zvykli, ale útoky hloubkařů pro většinu z nich znamenaly první skutečnou konfrontaci s válečnými operacemi.    

Aktérem těchto událostí na americké straně byla 325. stíhací skupina, která patřila do sestavy 15. letecké armády. Jak se dočteme v knize …A země se chvěla od Ladislava Jouzy a Michala Plavce, jejích 32 pilotů z celkového počtu 54, kteří ráno odstartovali ze základny v Lesině v Itálii a dostali za úkol chránit bombardéry, které měly zničit rafinérie v Kolíně a Pardubicích, při zpátečním letu – zhruba v rozpětí 12.30 až 13.15 – postřelovalo vlaky, na které narazilo na území dnešních krajů Středočeského, Jihočeského, Pardubického a Vysočiny.

O následcích můžeme získat poměrně detailní přehled díky dobovým hlášením protektorátních úřadů, která se dochovala. Nejtragičtější bilanci měl útok na jedoucí osobní vlak č. 805 mezi stanicemi Libice nad Cidlinou a Velký Osek na Nymbursku. Kulky ráže 12,7 milimetru vypálené z kulometů jedné ze stíhaček proměnily kotel parní lokomotivy v řešeto. Bohužel, na místě zemřelo 17 cestujících, kteří se nestačili úkrýt do bezpečí, a dalších sedm po převozu do nemocnic v okolí. Více než 70 lidí bylo zraněno.

Vzpomínku Eduarda Schnierla, očitého svědka, najdeme ve zmíněné knize: „Stál jsem dál v chodbičce, u nohou tašku s prázdnými kastrůlky od jídla a četl noviny. Za mostem přes Cidlinu střelba, vlak trhavě zastavoval, okénkem na severní straně jsem zahlédl přetrhané dráty vzdušného telefonického vedení. Shora střechou prošla rána (střela), prošla i stěnou sousedního kupé, odkud se ozval nářek. Na další jsem nečekal, otevřel dveře vagónu, vyskočil z vlaku, přeskočil drátovody (vedení podle trati pro obsluhu návěstidel nebo závor) s novinami v ruce utíkal po zamrzlém poli od vlaku směrem na jih. Nad vlakem kroužil jednomotorový stíhač, na směrovém kormidle červenobílou šachovnici (správně: žlutočernou šachovnici – pozn. FV) a směrem od lokomotivy výšky asi 20 až 50 metrů nad zemí ostřeloval stojící vlak. Naučil nás dělat bezvadné přískoky. Když se vracel, utíkali jsme, když střílel, tak jsme zalehli. Přesto i na poli dostávali jednotlivci zásahy ze zadu, protože on nalétával po severní straně.“

Reklama

Při útocích hloubkařů toho prosincového jasného mrazivého dne zahynulo téměř 50 lidí. Protektorátní dráhy přišly nejméně o šestnáct lokomotiv, které však byly postupně opraveny a vrátily se zpět do služby.

Američané pohřešovali při akci v Čechách jeden z letounů – zřítil se u Pelhřimova. Osudným se mu stala porucha motoru. Pilot – poručík William G. Margetts – jako zázrakem vyvázl s těžkými zraněními.

Jednotlivé útoky hloubkařů v českých zemích jsou postupně publikovány v blogu Hloubkaři na http://hloubkari.bloguje.cz.